2020, nr. 1

METHODOLOGICAL APPROACH TO THE ELABORATION OF INDICATORS FOR QUANTIFYING THE COMPETITIVENESS OF GOODS

Downloads: 475
Views: 297


Authors:  
Tatiana GUTIUM, PhD Student, National Institute for Economic Research, Republic of Moldova

Perioada de izolare economică temporară, cauzată de pandemia Covid-19, a afectat economiile tuturor țărilor lumii. După ieșirea din carantină și restabilirea treptată a tuturor domeniilor economice, se va acutiza concurența pe piața mondială. Țările vor promova strategii de creștere economică, sporire a securității economice, majorare a exportului, protejare a producătorului autohton. Ținând cont de faptul, că resursele sunt limitate și epuizabile, la elaborarea strategiilor este necesar corect de determinat ramurile prioritare. În acest scop, poate fi utilizat indicele competitivității, deoarece, anume competitivitatea este una din caracteristicele de bază, care permite determinarea poziției pe piață, iar sporirea competitivității asigură victorie în lupta concurențială. Noutatea și scopul cercetării constă în elaborarea a doi indici integrali noi, și îmbunătățirea unui indice simetric al avantajului comparativ elaborat anterior. În studiul dat au fost utilizate următoarele metode empirice și teoretice: abstractizarea, metoda ascensiunii de la abstract la concret, comparația, măsurarea, analiza și sinteza, modelarea economico-matematică. În scopul determinării ramurilor prioritare, autorul a utilizat indicii elaborați la estimarea competitivității bunurilor nu numai pe piața externă, dar și pe piața internă. Studiul dat poate servi ca instrumentariu pentru economiști la estimarea competitivității bunurilor, depistarea punctelor tari și slabe ale bunurilor oferite, în contextul elaborării măsurilor de sporire a competitivității, care ar asigura majorarea profitabilității activității de antreprenoriat.

Keywords:  
competitivitatea bunurilor, indice integral, indice simetric al avantajului comparativ, piața internă, piața externă, modele monofactoriale, modele bifactoriale, Republica Moldova.

How to Cite:  
GUTIUM, Tatiana. Methodology for the calculation of new indicators for assessing the competitiveness of goods. In: Economy and Sociology. 2020, no. 1, June, pp. 74-85.DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.1-07