Analiza comerțului exterior permite determinarea potențialelor piețe pentru export, principalii parteneri comerciali, precum și cele mai importante mărfuri exportate / importate, nivelul de participare a unei țări la comerțul mondial, precum și gradul de competitivitate a țării pe piața internă și externă, fapt ce determină actualitatea temei cercetate. În lucrare este prezentată analiza comerțului exterior al Republicii Moldova, observat prin intermediul indicatorilor Laspeyres, pentru a determina evoluțiile recente și pentru a identifica cele mai competitive produse sau sectoare care ar influența dezvoltarea noilor dimensiuni ale sistemului național de comerț. Lucrarea a fost elaborată pe baza următoarelor metode de cercetare: metoda indicelui Laspeyres, analiza și sinteza care au permis elaborarea concluziilor și metoda comparativă pentru compararea principalilor parteneri și produse comerciale.
Rezultatele cercetării demonstrează o ușoară redresare a economiei naționale, în timp ce exporturile și importurile sunt într-o creștere modestă. În același timp, se remarcă o creștere a exporturilor către alte țări (cu excepția țărilor CSI și UE), care au potențialul de a deveni viitori parteneri strategici pentru Republica Moldova.