Vectorul dezvoltării economiei moldovenești, precum și economiei mondiale, este instabil. Pentru anu fi expuși șocurilor externe, este necesar de asigurat o creștere durabilă a economiei naționale. Numai oeconomie care oferă produse competitive poate atinge acest scop. Obiectul de cercetare reprezintă factoriicompetitivității bunurilor, iar scopurile principale sunt structurarea factorilor și elaborarea noilorabordări de evaluare a avantajelor competitive. Următoarele metode empirice și teoretice au fost utilizateîn studiu: observația și colectarea datelor, metoda abstracției științifice, analiza comparativă, analizaregresiei, modelarea economico-matematică. În acest articol, autorul a elaborat și a aplicat două abordărinoi de evaluare a competitivității. Studiul a arătat că economia Moldovei se bazează pe producereabunurilor primitive, în timp ce pentru a obține o creștere economică stabilă este necesară redirecționarearesurselor către fabricarea produselor high-tech și bunurilor cu valoare adăugată înaltă.
CLASSIFICATION OF THE COMPETITIVENESS’ FACTORS AND NEW APPROACHES TO ASSESSING THE COMPETITIVENESS
Authors:
Tatiana GUTIUM, PhD Student, National Institute for Economic Research, Republic of Moldova
Keywords:
competitivitatea bunurilor, avantaj competitive, dezavantaj competitive, preţ, calitatea, factori psihologici.